Jump to content

A világhírű Madarakhoz hasonlítják Mundruczó kutyás filmjét

2014. 05. 19. 14:11

A nemzetközi kritikusok Mundruczó Kornél legjobb filmjeként értékelték hétfőn a Fehér Istent című alkotást, amelyet a 67. cannes-i filmfesztiválon mutattak be. A Screen Daily brit szaklap szerint "senki nem vádolhatja azzal Mundruczó Kornélt, hogy a könnyű megoldásokat keresi: mindegyik filmje kihívást jelent a nézők számára és ez alól az utolsó sem kivétel", amelynek hangvételét a kritikus Dan Fainaru Alfred Hitchcock Madarak című művéhez hasonlította.

Szerinte a Fehér Isten egy allegorikus figyelmeztetés a világban mindenhol növekedő fajgyűlölet ellen, amely olyan ártatlanul kezdődik, mint egy kamaszlány és kutyája közti mese, de végül félelmetes módon végződik.

"A kutyák tűnhetnek utálatos, vad dögöknek, Mundruczó ugyanis nem próbálja meg őket emberi tulajdonságokkal felruházni, de azt sugallja, hogy közeleg az idő, amikor bosszút állnak azon, aki felsőbbrendűnek tekinti magát. És a kutya természetesen csak egy metafora" - tette hozzá a szerző.

Hitchcockhoz hasonlóan a Screen Daily szerint Mundruczó következtetése is az, hogy a világot az öntelt, önelégült, korrupt fehér faj uralja és mindenki mást kioktatásra szoruló alsóbbrendűnek tart. Az amerikai rendezővel ellentétben azonban Mundruczó fehér istenei nem érzékelik a közelgő veszélyt, amelyet saját magatartásukkal és fellépéseikkel csak növelnek.

A Variety amerikai filmes szaklap szerint a Fehér Isten Mundruczó Kornél eddigi legjobb filmje, egy érzelmekkel teli, technikai mestermű, amely eleinte a Lessie hazatér című történethez hasonló naiv kalandfilmként úgy tűnik, mintha nagyon eltérne a rendező korábbi munkáitól. Egészen addig, amíg a történet mitikus oldalai, nem beszélve a zsigeri erőszakról ki nem bontakoznak.

Fotó:origo.hu forrás:otthonikedvenc.hu/MTI